Praktisch

De audiowandeling Oh Die Zee begint en eindigt bij restaurant Stoom van theater de Kampanje (Willemsoord 60 D, het voormalig marineterrein in Den Helder). U kunt starten van 7 juli t/m 3 september op elk willekeurig tijdstip tussen 11.00 en 18.00 (laatste vertrektijd). Elke dag. U hoeft niet vooraf te reserveren maar als u met een groep wil komen kan het handig zijn te reserveren (groepsgrootte maximaal 15 per gelijktijdig vertrek). Kosten voor deelname per persoon: € 7,50 voor volwassenen en € 5,-. voor kinderen tot en met 12 jaar.

U krijgt bij de kassa, binnen in restaurant Stoom een zeer eenvoudig te bedienen MP3-speler met koptelefoon uitgereikt; u levert die aan het eind weer op hetzelfde punt in. U krijgt een looproute en een folder met andere informatie mee.  Afhankelijk van uw loopsnelheid duurt Oh Die Zee een kleine 2 uur, inclusief het zitten en luisteren naar de 3 fragmenten op de locaties.

Google_Maps

Oh Die Zee is een gewone wandeling waarbij u echter op drie speciaal vormgegeven locaties kunt gaan zitten om dan via de MP3 te luisteren naar de fragmenten uit de Odyssee. De locaties bestaan uit grote zespersoons-schommelbanken, een tribune op het dak van een zeecontainer en een soort schip met tweepersoonshangmatten erin (en stoeltjes voor wie niet in de hangmat wil). De fragmenten die u al zittend, schommelend en wiegend hoort (o.a. met de Sirenen, Scylla en Charybdis, Odysseus op zee in ‘gevecht’ met de god van de wind, Poseidon), duren zo’n 10 tot 12 minuten per locatie.  U kunt kiezen voor Nederlands, Engels of Duits.  Er zijn speciale jeugdversies in het Nederlands, Engels en Duits beschikbaar. Die wijken iets af van de volwassenversies (zo komt de Cycloop erin voor).

Is Oh Die Zee geschikt voor kinderen? De speciale jeugdversie, is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 8. Omdat er een aantal monsters (de eenogige cycloop Polyfemos bijvoorbeeld) in de verhalen voorkomt met dito geluidseffecten, kan het voor veel kleinere kinderen misschien ‘best eng’ zijn. Iemand omschreef het als volgt: ‘als je Harry Potter aankunt, kun je dit ook aan’.

Bij restaurant Stoom kunt u vooraf en na afloop wat eten en drinken, er is een speciaal arrangement voor de deelnemers.

Parkeren. Parkeren kan op het terrein voor theater De Kampanje, Willemsoord 63   1781 AS Den Helder. Gratis. Schuin achter het theater bevindt zich het kassapunt in restaurant Stoom.

Openbaar vervoer. Per trein / OV
De hoofdentree van de Kampanje op Willemsoord ligt op 900m (+/- 10 minuten lopen) vanaf het treinstation Den Helder CS.  Looproute:
Het station uit, rechtsaf de Beatrixstraat in (Boons Viswereld), de winkelstraat tot het einde uitlopen. Bij de Weststraat linksaf en vervolgens rechtsaf over de wandelbrug. Hier volgt u de bewegwijzering naar de hoofdingang van de Kampanje. 

CitéeIMG_2674

Wat hoort u op de locaties? Een kleine 3000 jaar geleden schreef de Griekse bard Homerus de Odyssee. Zijn epos gaat over de held Odysseus die in de Trojaanse oorlog vocht en er vervolgens 10 jaar over deed om naar zijn geboorte-eiland Ithaka terug te keren. Van de avonturen die hij in die 10 jaar beleefde, laten we in Oh Die Zee 3 fragmenten horen. Fragmenten die zich vooral op zee afspelen.

1. Locatie Zeepromenade (op de dijk). Zittend op de tribune van de zeecontainer, zet u uw koptelefoon op en hoort u het eerste korte verhaal gaat over Odysseus. Deze Griekse held en zijn bemanning zitten vast op het eiland van godin Kirke. Hoewel zij aanvankelijk de mannen van Odysseus had omgetoverd tot varkens, heeft ze ze uiteindelijk teruggetoverd tot mensen. Maandenlang doen ze vervolgens weinig anders dan barbecuen en wijn drinken maar dan wordt er van hogerhand beschikt dat ze mogen/moeten vertrekken. Kirke vertelt hen hoe ze naar huis, het eiland Ithaka moeten varen: langs de lieflijk maar oh zo gevaarlijk zingende Sirenen en langs de zeeslurpende monsters Skylla en Charybdis.

2. Locatie Haven Willemsoord. De betonnen bunker met de hangmatten vormen het decor voor de tweede aflevering. Oppergod Zeus heeft bepaald dat Odysseus (inmiddels zonder manschappen) na zeven jaar lief en leed te hebben gedeeld met de mooie nimf Kalypso, haar paradijselijk eiland mag verlaten. Op een zelfgebouwd vlot, dat wel. Poseidon, de god van de zee en wind, heeft echter nog een appeltje te schillen met Odysseus. Hij laat de zee brullen en donderen. Odysseus spoelt desondanks op land aan.

3. Locatie Scheepswerf. Zittend en wiegend op de enorme schommelbanken die ZlowMotion heten, luistert u naar de derde episode. De aardige Faïaken op het eiland Scheria brengen Odysseus op hun schip naar huis, naar Ithaka. Daar wacht, al 20 jaar Odysseus’ trouwe vrouw Penelope. Odysseus herkent zijn thuisland echter niet doordat de godin Athene het letterlijk in nevelen hult. Odysseus wordt ook niet herkend door ‘zijn’ eilandbewoners.

IMG_1468IMG_2720

De jeugdversie wijkt inhoudelijk iets af van de versie voor volwassenen. 

 1. Locatie Zeepromenade (op de dijk). Odysseus en zijn mannen hebben het eiland van de tovergodin Kirke verlaten. Ze heeft Odysseus echter wel gewaarschuwd voor de gevaren onderweg op zee; het gevaar van de zingende Sirenen bijvoorbeeld. De Sirenen zingen namelijk zo mooi dat als je ze hoort, je nooit meer naar huis wil en Odysseus wil graag naar zijn huis op het eiland Ithaka. Gelukkig hebben ze een list bedacht. Maar dan moeten ze óók nog langs de zeemonsters Skylla en Charybdis. Zij slurpen de zee op dus het gevaar bestaat dat er zulke hoge vloedgolven ontstaan dat iedereen opgeslokt wordt.  Kunnen ze ontsnappen? 2. Locatie Haven Willemsoord. Odysseus en zijn mannen komen aan op een mistig eiland. Ze gaan op verkenning uit maar er blijken geen mensen te wonen. Wel schapen en geiten en …. een gigantische reus die Polyfemos heet, de Cycloop. Hij is sterker dan alle goden bij elkaar en woont in een grot. Polyfemos is echter alles behalve aardig voor Odysseus en zijn mannen. 3. Locatie Scheepswerf. Polyfemos, de Cycloop, houdt Odysseus en zijn mannen gevangen in zijn grot. Ze kunnen er niet uit omdat hij een reusachtig rotsblok voor de uitgang legt. Zou het lukken om een list te verzinnen en aan de reus met zijn ene oog te ontsnappen?

19875153_1812391482110727_488367250098416791_nIMG_2699